شیش تایی ها | 6 تائی ها

  • ۰
  • ۰

همه چیز در مورد ادکلن عطریات

عطر آمیزه ای از روغن های اساسی، ترکیبات معطر ، ثابت کننده و الکل می باشد. روغن های اساسی از طریق تقطیر گل ها، گیاهان علف ها بدست می آید. چنانچه عصاره گیری از طریق تقطیر میسر نباشد توسط روغن های جاذب این کار صورت می گیرد، مانند گل یاس. عصاره گیری توسط روغن های جاذب اساسا عمل استخراج توسط جذب مواد معطر بدرون موم پس استخراج و جداسازی روغن بدبو توسط الکل می باشد. در ساختن عطر مواد شیمیایی معطر نیز بکار می رود. ثابت کننده ها که وظیفه پیوند دادن و متصل کردن عطر های گوناگون را بعهده دارند حاوی بلسان( درخت گل حنا)، عنبر سائل شیره غده ها بودار آهوی مشک(نوع غلیظ آن بدبو بوده ولی در محلول الکل به عنوان علت نگهدارنده کاربر د دارد). میزان الکل افزوده بستگی به نوع عطر دارد.


منبع عطر و ادکلن لوکس بایر

عطر چیست و ادکلن کدام است؟

میزان در شناسایی عطر ۴۰% است. همان گونه که طلای ۱۸ تا ۲۴ عیار نقره ۸۰ تا ۱۰۰ مرغوب تا خالص خوانده می ‌شود، معیار عطر نیز ۴۰% است یعنی از عصاره( اسانس، جوهره) به دست آمده ۴۰% عطر خالص باشد و مابقی آن آب و الکل و دیگر افزودنی ‌ها که آن خالص ‌ترین و گـران ‌ترین عصاره‌ هاست. هم اکنون معیار بندی عطر ها از همین میزان غلظت شروع می‌ شود:
1- ۲۰ تا ۴۰% عطر مرغوب تا خالص Perfum.
2- اگر عطری بین ۱۰ تا ۲۰% از این مواد معطر را داشته باشد به آن می ‌گویند عطر اودوپرفیوم Eau de perfume.
3- اگر بین ۵ تا ۱۰% مواد معطر باشد به آن می ‌گویند Eau de toilette اودوتوالت.
4- اگر ۲ تا ۴% مواد معطر داشته باشد به آن می‌ گویند Eau de cologne اودوکلن ادکلن.
این بود تفاوت عطر با ادکلن که اما روی شیشه‌ ی آن ها با علامت FL.OZ نوشته شده که هر کدام در چه رده‌ ای هستند این عدد هم هیچ ربطی به مرغوبیت کیفیت یک ادکلن ندارد. ادکلن اودوتوالت نیز تفاوت چندانی از نظر مصرف با ندارند و این جا فقط یک طبقه ‌بندی تجاری و نوع استفاده مورد نظر بوده است. به طور معمول ما به ادوتوالت ادکلن می‌ گوییم.

انواع عطر خواص آن ها

همان گونه که درصد(غلظت) ترکیبات معطر (اروماتیک) کم شدن می یابد، شدت طول عمر عطر نیز کاهش می یابد. ترکیب آب و الکل بعنوان حلال مواد معطر بکار می رود. در عمل گرمای بدن سبب می گردد تا حلال بسرعت تبخیر شده عطر بروی پوست باقی بماند تا بتدریج طی چندین ساعت تبخیر گردد. ما مجبوریم از همان معیار چشایی جهت شناسایی نوع بوی عطر مصرف کنیم: "شیرین"، "تلخ"، "ترش". چند رده‌ بندی‌ دیگر مانند انواع رایحه ‌ی گل‌ ها یا میوه ‌ها حتی بوی چوب درختان و شکلات و توتون نیز وجود دارد ولی این سه نوع رایحه به اضافه ‌ی"سرد" و"گرم" آسان ‌ترین معیار های ما جهت شناسایی عطرها هستند . به اضافه صفات"تند" و"ملایم" شاید بشود صفت ‌های"سنگین" یا"سبک" را هم به کار برد. برخی از عطرها ترکیبی از این سه رایحه به اضافه‌ ی سردی و گرمی هستند مثلاً عطرهای گرم شیرین سرد و تلخ یا تند شیرین با تندی ملایمت ‌های مختلف.
عطرهای گرم و شیرین و تلخ: مناسب برای فصول سرد یا مناطق سردسیر.
عطرهای سرد تلخ یا ترش: مناسب برای فصول گرم یا مناطق گرمسیر و مجالس دوست ها ه.
عطرهای تند از هر نوع: جهت میهمانی ‌ها مجالس. نوع و فصل استفاده هم اما اول بستگی به ذائقه‌ ی بویایی شما دارد.

مراحل تبخیر عطر

1- رایحه اولیه: رایحه ای که بعد از چند دقیقه از استعمال عطر احساس می گردد. رایحه اولیه همان حس اولیه از بوی عطر می باشد. به همین خاطر در فروش عطر تاثیر بسزایی دارد. رایحه این وهله تازه و تند می باشد. ترکیباتی که در این وهله دخیل هستند بوی تند داشته و شدیدا فرار می باشند و بسرعت تبخیر می گردند.
2- رایحه ثانوی: رایحه عطر ثانوی زمانی که رایحه ابتدایی از میان می رود آشکار می گردد. رایحه ثانوی بدنه اصلی عطر را تشکیل می دهد و بعنوان ملایم کننده بوی تند اولیه بکار می رود. رایحه این وهله چیزی حدود 10 دقیقه تا 1 ساعت بعد از استعمال عطر حس می گردد.
3- رایحه پایه: رایحه عطر زمانی که رایحه اولیه و ثانویه از میان می روند. ترکیبات این گروه اکثرا ثابت کننده می باشند. رایحه این وهله قبل از 30 دقیقه از استعمال عطر احساس نخواهد شد.

منابع عطر سازی

گیاهان بعنوان منابع روغن های اساسی ترکیبات معطر عمده بشمار می آیند. گیاهان این ترکیبات را بخاطر حفاظت از حیوانات گیاه خوار و هم چنین جذب حشرات گرده افشان تولید می کنند.
1- گل ها: بزرگ ترین منبع مواد معطر می باشند که حاوی گل های سرخ، مریم، میخک، یاس ابریشم هستند .
2- برگ ها: برگ های نعناع هندی، بنفشه، رزماری، مرکبات، گوجه فرنگی علف خشک.
3- ریشه و ساقه های زیرزمینی: ریشه درخت جوز و زنجبیل.
4- دانه ها: دانه های گشنیز، زیره، کاکائو، هل و بادیان.
5- میوه ها: میوه های تمشک، توت فرنگی، سیب، مرکبات، وانیل، فلفل شیرین.
6- روغن چوب: چوب درختان سرو، عرعر، کاج و صنوبر.
7- پوست درختان: درخت نعناع.
8- رزین(صمغ): رزین بوته نماید ر، بلسان(درخت گل حنا)، کاج صنوبر.

منابع حیوانی

1- مشک: از کیسه آهوی آسیایی گرفته می شود که مشک سنتزی(مصنوعی) به علت اقتصادی بودن جایگزین مشک طبیعی شده است.
2- کاستوریوم: که از کیسه سگ آبی آمریکای شمالی بدست می آید.
3- عنبر سائل: ماده چربی مانندی که از نهنگ عنبر بدست می آید.
4- عسل: که از نماید وی زنبور عسل بدست می آید.

منابع مصنوعی

مواد معطر ساختگی ترکیبات ارگانیکی می باشد که از فرآورده های نفتی یا رزین درخت کاج حاصل می گردد مانند کومالین لینالول.

خانواده عطرها

FRESHY GREEN: رایحه ای که شبیه علف و سبزه و یا برگ های تازه چیده شده می باشد، رایحه پر طراوت.
ORIENTAL: رایحه کاجی و بلوطی یا وانیلی، رایحه گرم.
SPICY: رایحه گرم و تند.
WOODY: رایحه جنگل و چوب خشک تازه قطع شده.
FLORAL: رایحه گل ها، ملایم و طبیعی.
FRUITY: رایحه میوه ها بجز مرکبات مانند: سیب، موز و توت فرنگی.
FUNGAL: رایحه قارچ مانند.
EARTHY /MOSSY: رایحه زمین جنگل و خاک.
CITRUS: رایحه مرکبات مانند: نارنج، لیمو ترش و پرتغال.
TOBACCO: رایحه تنباکو.
SWEET: رایحه شیرین.
LIGHT: رایحه ملایم سبک.
HEAVY: رایحه سنگین گیرا.
از دیگر گروه های عطر ها می توان به DEODORANT ها که برای رفع بوی بد دهان و ANTI-PERSPIRANT ها که از تعریق بدن جلوگیری می کنند AFTERSHAVE که بعد از اصلاح مصرف می گردند نام برد.

نکاتی درباره مصرف عطر ها

1- عطر را در نقاط نبض دار بدن استفاده کنید نقاطی که جریان خون قوی پوست گرم تر از دیگر نقاط می باشد مانند مچ دست، پشت گوش، قفسه سینه، گردن، پشت زانوها و درون آرنج ها.
2- عطر را بصورت چند لایه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.
3- بعد از 4-3 ساعت اکثرا ٌ باید مجددا به خودتان عطر بزنید.
4- عطر را در هوای روبروی خود اسپری کرده از آن عبور کردن کنید. با این کار عطر بطور یکنواخت روی بدن شما می نشیند.
5- هیچ گاه عطر را مستقیما روی لبـاس بکار نبرید زیرا احتمالا ایجاد لک نماید .
6- تست عطر وقت خرید مجوز دهید حداقل عطر بمدت 10 دقیقه روی پوست شما باقی بماند زمانی که بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته می گردد ایجاد بوی مفرق ی خواهد کرد. با این کار گزینش بهتری خواهید کرد چنین بیش از 3 عطر را هم زمان تست نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.

استفاده درست از عطر

یادتان باشد که شما"عطر را به خاطر دیگـران می ‌زنید" چون بعد از چند دقیقه شما به خاطر عادت به آن دیگر بویی نمی‌ شنوید. پس عطر جهت ایجاد احساس بهتر از شما در نظر دیپرهزینه است. در هر شغل و سمتی هستید عطر را فراموش نکنید. به هر حال بیشتر افراد تقریباً روی یک چیز نقطه اشتراک دارند و آن این که برای بوی خوش احترام قائلند.

چگونگی ماندگاری بوی عطر

شما رایحه عالی مورد نظر خود را در قیمتی مناسب پیدا کرده اید، ولی هر وقت که از آن استفاده می کنید، به زودی و در عرض چند ساعت بوی آن از بین می رود. برای چه این اتفاق می افتد؟روش هایی را بیاموزید تا به شما اطمینان بدهد که بوی عطرتان در سر تا سر شب روز قوی و خوب باقی می ماند.

۱- پوست سالم رمز مصرف موفق از کالاها آرایشی زیبایی است. ابتدا مطمئن بشوید که پوست شما پیش از استفاده از عطر کاملا شسته و تمیز است.
۲- توجه کنید که چه نوع مواد بهداشتی پوست بدن باعث می شود که بدن شما بوی تندی داشته باشد. چنانچه از عطر برای این منظور استفاده می کنید که بوی بدن شما را بپوشاند، این بو و عطر به مدت طولانی نمی ماند سرانجام بوی بدن شما بر عطر غلبه می نماید .
۳- اگر بوی بدن شما به شکلی است که اثر عطر را از بین می برد، قبل از به کار بردن عطر از محصولات بهداشتی آرایشی مناسب مصرف کنید.
۴- دقت کنید که عطر را در جایی که ماده بوبر یا ضد عرق استفاده کرده اید، به کار نبرید. بوبرهایی با رایحه ملایم بوی عطر شما را نمی پوشاند، بلکه آن را افزایش می دهند. بوبرها هر نوع بوی عرق را از بین می برند باعث می شوند که رایحه عطر به بهتر ی بدن شما را معطر نماید .
۵- قبل از استفاده از عطر مطمئن شوید که خراش و زخم روبازی بر روی پوست ندارید، زیرا ترکیب عطر با مایعات بدن باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود.

  • ۹۵/۰۸/۰۵
  • هدهد خبری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی